Skola

I mitten av maj berättade Lina för mig att hon var gravid. Jag kände en lycka för hennes skull eftersom jag vet hur länge hon har önskat sig detta. Det ställde också min värld på sin spets..Många tankar dök upp i huvudet, vad ska jag göra nu? Ska jag fortsätta med företaget själv, eller ska jag rent av göra något som jag verkligen vill? Jag bestämde mig för att nu skulle jag ta tillfället i akt och ta reda på vad jag hade mått bra av...Och det kom till mig rätt så fort, jag vill ju läsa!
Jag gick in på Sverigehälsans hemsida och det första som dök upp var " ansök nu till höstens utbildning- socialpedagog. Ja, men det passar ju mig som handen i handsken!
Sista ansökningsdagen var 3 dagar senare så det blev till att snabbt skriva ihop ett brev, hem och tokleta efter betygen från gymnasiet, och sen skickade jag in papperna.
Nån vecka senare ringde de från Sverigehälsan och ville att jag skulle komma på intervju - härligt. Väl där blev jag utfrågad om både det ena och det andra. Om jag hade varit i kontakt med missbruk och hur det hade sett ut. Min mammas missbruk har alltid varit negativt för mig, och för första gången så var det nånting bra, jag hade erfarenhet som var viktig i sammanhanget.
Jag fick läsa en text som handlade om sambandet mellan cannabisanvändande och psykoser. Sen 4 frågor på det.
Rena grekiskan men jag svarade så som jag tyckte kändes bra. Och det visade sig sen att jag hade 3 av 4 rätt. Märklig känsla det där, noll tro på mig själv och så visar det sig att jag faktiskt kunde.
En evighet senare, kändes det som iaf, fick jag så svaret hem: Grattis, du är antagen till Yh-utbildningen! Wihooo, vilken lycka, vilken sann lycka. Tänk att de faktiskt trodde på mig, att jag skulle kunna vara en tillgång.
 
Den 20 e augusti innfann jag mig i Malmö tillsammans med 32, då helt okända människor. Man är inte tuff alltså. Jag kände mig som om jag vore 7 år igen och skulle börja 1an.
 
Nu 6 veckor senare är jag så glad att det blev precis det här jag valde att göra, jag har en sån frid inombord och jag ser fram emot varje dag jag får gå till skolan.
Det är mycket att lära sig, inom många områden och när den ena tentan avlöser den andra kan det vara lite svårt att hålla isär de olika ämnena. Men jag ska klara det, det har jag bestämt.
 
På torsdag är det tenta i socialpedagogik, inte det lättaste ämnet men vem har sagt att det ska vara lätt?
 
Tack för titten!
 
Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0